Hybride werken: invloed op je kantoorinrichting - Alternativ

De tijd dat iedereen z’n eigen bureautje had en elke dag op kantoor verwacht werd, ligt ​– ​gelukkig – achter ons.

Zelfs werknemers die vóór de coronapandemie een concrete reden moesten hebben om eens thuis te werken (van de reparatie van de boiler tot een zieke zoon of dochter), hebben het goeie vooruitzicht in het post-coronatijdperk een paar dagen per week structureel te mogen blijven telewerken. Natuurlijk blijft naar kantoor komen de moeite waard – maar hybride werken heeft wél een invloed op hoe groot je kantoor moet zijn en hoe je het het beste inricht.

Wat is hybride werken?

De kern van hybride werken is dat het plaats- en tijdsonafhankelijk is. Je kunt met andere woorden de ene dag op kantoor gaan werken, en de andere dag je taken aanpakken aan de keukentafel of in de koffiebar om te hoek. Vaak bespreken medewerkers bovendien met hun leidinggevende of ze ook qua werkuren kunnen afwijken van de standaard, voor een betere werk-privébalans. Zolang er maar geen deadlines in het gedrang komen, zijn de meeste werkgevers daarin flexibel. Flexibiliteit is effectief de sleutel tot hybride werken, maar digitale faciliteiten zijn dat evenzeer. Je moet namelijk over waterdichte systemen beschikken om samen te werken, virtueel te vergaderen en documenten van op afstand te delen. 

Naar het kantoor komen

Natuurlijk is telewerken niet voor iedereen weggelegd (denk aan de zorg en retail, of aan productie- en transportbedrijven) en is het niet voor elk type activiteit geschikt. Zolang de coronamaatregelen het toelaten, vragen heel wat bedrijven hun medewerkers bijvoorbeeld om naar het kantoor te komen als er nieuwe collega’s starten of wanneer er opleidingen plaatsvinden. Verder is het niet verwonderlijk dat er veel aandacht gaat naar de noden van klanten. Wanneer zij een fysieke vergadering verkiezen boven een digitale bijeenkomst, hebben bedrijven daar meestal wel oren naar.

Minder kantoorruimte nodig

Ondanks het feit dat werken op kantoor dus niet helemaal verdwijnt, beseffen veel werkgevers wel dat ze door de opmars van het telewerken kantoorruimte op overschot hebben. Wanneer niet alle teamleden elke dag aanwezig zijn, kun je hun vaste bureaus inruilen voor flexplekken en bespaar je heel wat plaats. 

Uiteraard kun je niet zomaar op een-twee-drie beslissen om te verhuizen naar een kleiner kantoor. Voordat je weet waar je team precies nood aan heeft, moet je in kaart brengen wie wanneer de verplaatsing naar het kantoor maakt én wat mensen van dat kantoor verwachten. 

Je zal merken dat de meeste medewerkers naar het werk komen om collega’s te zien, dus je kantoorinrichting speelt daar maar beter op in, met (informele) ontmoetingsruimtes, voldoende vergaderzalen en een gezellige keuken. En waaraan hecht het management belang? Zijn ze bereid om mee te stappen in de flexplekken, of houden ze toch liever vast aan hun eigen kantoor? Dat zijn allemaal vragen waarop je het antwoord moet kennen voordat je een kantoor kunt inrichten dat hybride werken mogelijk maakt.

We helpen graag!

Eens samen bekijken hoe je je nieuwe kantoor het beste inricht of je bestaande kantoor afstemt op het hybride werken? Laat ons iets weten. Onze experts beschikken niet alleen over heel wat ervaring, maar leven zich ook moeiteloos in jouw bedrijfssituatie in.

Partagez cet article :

Kantoortrends: hoe gaan we werken in 2022?

Zie de realisaties