fbpx

Vorige week werd de Internationale Week van het Werkgeluk gevierd. Daarom zetten we vandaag onze partner Framery in de kijker.

Sommige bedrijven starten met een duidelijke visie voor ogen. Dat was echter niet het geval voor de oprichters van Framery. Het kostte hen enkele jaren tijd om te beseffen waar ze werkelijk mee bezig waren. Vandaag is Framery één van snelste groeiers in Europa en het bedrijf neemt zijn plaats in als wereldleider op de markt van de akoestische cabines.

2010, Tampere (Finland)

“We zaten met zijn drieën in hetzelfde bureau van een softwarebedrijf.  Twee programmeurs en een derde die constant aan het bellen was met zijn gsm. De eerste twee stelden hem voor om zijn gesprekken elders te voeren, bij voorkeur iets dichter bij de Noordpool. Waarop de derde medewerker een tegenvoorstel deed: “Maak mij een telefooncabine.”

Challenge accepted.

De eerste cabine zag er niet uit en was ook niet volledig geluidsdicht, maar we hadden wel onze roeping gevonden. We begrepen dat veel bedrijven met hetzelfde probleem te kampen hadden en dat er geen oplossing voorhanden was.

Die dag zijn we gestopt met programmeren. We zijn experts geworden in de akoestiek.

Een telefooncabine, ventilatie en een werkomgeving. Volledig geluidsdicht. En dat heeft gewerkt.

Onze telefooncabine bleek superfunctioneel. Bedrijven als Microsoft, SAP en Deloitte waren gek op onze cabines, en we verkochten er duizenden van. Eigenlijk verkochten we stilte. We dachten dat we het probleem van geluidsoverlast hadden opgelost, maar onze klanten keken verder dan dat.

Ze vroegen ons om ons het volgende voor te stellen: stel dat twee bedrijven voor dezelfde kandidaten vechten. Het eerste bedrijf biedt een hoger loon, terwijl het tweede belooft dat het zijn werknemers gelukkig zal maken. Welk van de twee bedrijven zal het meeste succes hebben?  

We besloten dat geluk op het werk de doorslag geeft. Gelukkige werknemers leveren beter werk, wat op zijn beurt tot succes leidt. Met andere woorden: succes komt voort uit geluk en niet omgekeerd. Door het geluidsprobleem op te lossen hadden we alvast één obstakel weggenomen dat het geluk in de weg stond. Maar er moesten er meer zijn.

Lawaai is maar de staart van de olifant. We willen het volledige dier temmen.

We willen alle obstakels die het geluk in de weg staan elimineren en daarom moeten we ze eerst identificeren. Zeer interessante materie. En we zijn vastberaden om gelukkig te zijn doorheen dit hele avontuur…”

Samu Hällfors, CEO van Framery

Duurzaamheid? Dat is ook geluk.

U hebt het goed begrepen, Framery neemt geluk zeer ernstig. Niet enkel het geluk van vandaag, maar ook dat van de toekomstige generaties.

Sinds 2018 heeft Framery zich dan ook geschaard achter Global Compact, het VN-initiatief voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het bedrijf onderschrijft de principes van Global Compact op het gebied van mensenrechten, werk, milieu en de strijd tegen corruptie.

Bovendien erkent Framery de ernstige milieuproblematiek waarmee we vandaag wereldwijd worden geconfronteerd (klimaatverandering, schaarse hulpbronnen en verlies aan biodiversiteit). Daarom zetten de medewerkers van Framery zich dagelijks in om de meest verantwoorde keuzes te maken op het vlak van milieu en klimaat. “We stellen vast dat de overgang naar een circulaire economie cruciaal is. Door onze bedrijfsmodellen om te schakelen naar meer circulaire systemen willen we een bedrijf zijn dat bestand is tegen de tand des tijds, maar steeds met respect voor het milieu. Zo nemen we bijvoorbeeld deel aan een onderzoeksproject samen met Circular Economy Integration in Nordic Industry (CIRCIt), met als doel meer duurzaamheid en competitiviteit dankzij een circulaire economie.”

En het resultaat mag er zijn: innovatieve oplossingen die garant staan voor gelukkige werknemers.

Aarzel niet om de productpagina van Framery te raadplegen voor meer uitgebreide informatie.

Partagez cet article :

Design met focus op welzijn

Zie de realisaties

Geïnspireerd ?