Alternativ lanceert een nieuwe technologische afdeling!

Met de komst van Romeo Mogos, audiovisueel consultant en specialist in de integratie van technologische hulpmiddelen in professionele werkplekken, lanceert Alternativ een gloednieuwe afdeling. Doel? Inspelen op de vraag van bedrijven naar een meer – en beter – geconnecteerde werkomgeving dan ooit tevoren, in het bijzonder bij de overgang naar het hybride werkmodel. 

Je kan nooit genoeg stopcontacten voorzien als je een huis bouwt of verbouwt … Met die stelling beginnen we ons gesprek met Romeo Mogos. « Je slaat de nagel op de kop. Mijn taak bij Alternativ zal uiteraard complexer zijn dan dat, omdat binnen deze nieuwe afdeling alle informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in de professionele werkplekken moeten worden geïntegreerd. Eén ding is echter zeker: er moet nog voor elk inrichtingsproject of elke totaalrenovatie rekening worden gehouden met de technologische integratie in de werkplek en met audiovisuele oplossingen. Dus voordat de werf van start gaat en nadat de noden van het bedrijf in kaart werden gebracht! Niet elk bedrijf heeft een IT-verantwoordelijke of iemand die instaat voor de technologische ontwikkeling. Vaak wordt er een beroep gedaan op een externe consultant, die ondersteund wordt door een stuurgroep. Net om die reden heeft Alternativ deze afdeling opgericht om meteen concrete antwoorden te bieden op elke ICT-vraag. En dat met de belofte aan de klant om één enkele contactpersoon te behouden – volledig in lijn met het DNA van Alternativ – die ook de oplossing van audiovisuele en technologische problemen op zich zal nemen. Het is met andere woorden een afdeling die het aanbod meubilair en Design & Build komt versterken. »

Een job op zich 

Niemand kan nog ontkennen dat de coronacrisis bedrijven ertoe gedwongen heeft om een enorme reactiviteit aan de dag te leggen wat betreft het evenwicht tussen virtueel en fysiek, het hybride model, de reorganisatie van het werk, het gebruik zelf van kantoorruimtes, … « In het post-corona tijdperk zal de uitdaging voor bedrijven erin bestaan om de prestaties en de levenskwaliteit van hun werknemers te optimaliseren door gebruik te maken van digitale technologie. De integratie van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in bedrijven is echter een job op zich … Mijn job! »

Om de noden van bedrijven te bepalen en erop in te spelen, heeft Romeo de uitdagingen opgelijst waarmee ze worden of zullen worden geconfronteerd. En het spectrum van ICT-integratie in professionele kantoren is breed! Van slimme technologie om vergaderingen te beheren en te plannen tot de oriëntatie van het bedrijf naar een hybride werkmodel en de manier waarop je interactieve schermen plaatst in samenwerkingsruimtes. En dan hebben we het nog niet over de plaatsing van voldoende stopcontacten op de juiste plaats, de aanpassing aan de beperkingen van de werkomgeving of het beheer van de technologische evoluties en de nieuwe functionaliteiten van communicatietools. Help! 

Meer dan consultancy…

Romeo’s missie bestaat erin de uitdagingen en behoeften van de ondernemingen te identificeren om hen te helpen de meest geschikte audiovisuele oplossingen voor hun werkplek te kiezen. « Onze USP is weldoordacht: het gaat erom de inrichting van professionele kantoorruimtes te vergemakkelijken door een kant-en-klare dienst aan te bieden. En dat is precies wat deze nieuwe afdeling doet. De diensten die de afdeling aanbiedt, zijn heel uiteenlopend. Consultancy uiteraard. Alternativ stelt ideeën, oplossingen en de operationele installatie van ICT op de werkplek voor. Maar deze nieuwe afdeling gaat verder dan dat en biedt ook een verkoop- en naverkoopdienst voor audiovisuele hulpmiddelen aan. »

Hoe ICT-integratie financieren? 

« We stellen twee formules voor. CAPEX, d.w.z. de mogelijkheid voor bedrijven om technologische en audiovisuele tools aan te schaffen of – omgekeerd – OPEX, een flexibelere leasingformule die meer gericht is op de dienst dan op het product. We hebben het dan over de vernieuwing, het onderhoud, de updates, de upgrades, de recyclage, … van technologische informatie- en communicatietools. De OPEX-formule geniet vaak de voorkeur van bedrijven die willen profiteren van het “product-as-a-service”-businessmodel en de voordelen daarvan, zoals duurzaamheid ( lifecycle management van de installatie ) en de spreiding van de investering in de tijd. » besluit Romeo enthousiast. 

Partagez cet article :

Is jouw kantoor al NWOW-proof?

Zie de realisaties

Geïnspireerd?