Orangebox, een neus voor trends - Een Steelcase-merk - Alternativ

In september 2018 kondigde Steelcase Inc. de overname aan van Orangebox Group Limited, een Britse ontwerper en fabrikant van meubilair dat inspeelt op de veranderende werkomgeving. Dit snel groeiende bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen van innovatieve producten die aangepast zijn aan de nieuwe manieren van werken.

Hoe heeft Orangebox, een ietwat atypische meubelfabrikant, het kantoorwerk gerevolutioneerd?

Orangebox werd opgericht in de zomer van 2002, zes jaar na de lancering van de IBM Simon, de eerste smartphone ooit. Het bedrijf lag in het dorp Hengoed, Zuid-Wales, ver weg van de drukte van Silicon Valley waar destijds innovatieve manieren van werken begonnen op te komen. In datzelfde jaar deed de BlackBerry zijn intrede op de markt, maar het zou nog eens vijf jaar duren voor de Apple iPhone het idee van mobiliteit op de werkvloer zijn volle betekenis zou geven. Maar Orangebox, een nieuwkomer in de sector van kantoormeubelen, voelde al snel aan hoe werkplekken begonnen te evolueren. In een tijd waarin nieuwe technologieën de belofte van meer vrijheid inhielden, groeide de vraag naar alternatieven voor de vaste werkplek.

Zo anticipeerde het team van Orangebox op de disruptie lang voor de desktops werden vervangen door laptops. Technologie begon een enorme impact te hebben op de manier waarop mensen werkten,” herinnert Mino Vernaschi, medeoprichter en CEO van het Britse bedrijf dat onlangs een dochteronderneming van Steelcase werd. Werknemers willen kunnen werken waar ze willen en brengen steeds minder tijd door aan hun bureau. Daarom was het essentieel dat de ruimtes zich aan die transformatie zouden aanpassen.”

Orangebox was een van de eerste bedrijven die dit fenomeen zag aankomen en met innovatieve oplossingen kwam. Terwijl de meeste bedrijven zich nog op de traditionele werkplek concentreerden, zag het team van Mino Vernaschi de werkruimte al in een volledig nieuw daglicht. Op basis van eigen onderzoek en gebruikersfeedback begreep Orangebox al vroeg het belang van alternatieve ruimtes waar mensen efficiënt kunnen werken in een meer informele sfeer. “Onze beide organisaties spreken dezelfde taal,” aldus Allan Smith, vicevoorzitter Global Marketing bij Steelcase. “We trokken dezelfde conclusies uit de veranderingen in de tertiaire ruimtes, dus was het geen verrassing dat we elkaar uiteindelijk vonden. Orangebox begreep dat het nodig was om een goed evenwicht te vinden tussen intimiteit en samenwerking. We zijn enorm blij dat we onze twee portefeuilles kunnen samenvoegen.”

“Orangebox and Steelcase have been speaking the same language for years,” says Allan Smith, vice president, global marketing at Steelcase. “We saw how the team approached the changing workplace landscape and their early recognition of how people were migrating away from the traditional workstation — it was a natural fit with Steelcase. They understood people’s need for balance between privacy and the shift toward increased collaboration. We are really excited about bringing our portfolios together.”

Mobiele werknemers, nieuwe ruimtes

Vandaag switchen werknemers in de loop van de dag steeds vaker tussen teamwerk en individueel werk. Daarom zijn de oplossingen van Orangebox de concurrentie altijd een stap voor. 

Ons echte doel is niet om ruimtes in te richten, maar om mensen samen te brengen.

MINO VERNASCHI – medeoprichter en CEO van Orangebox

In hun eerste onderzoeksproject probeerde het team van Orangebox te begrijpen waarom werknemers de neiging hadden hun werkpost te verlaten. In een gedetailleerd rapport toonden ze aan dat een werkomgeving die enkel uit vaste werkplekken bestaat, niet voldoet aan de behoefte aan samenwerking én concentratie.

“Mensen waren verplicht om te gaan telefoneren in de gang, en de toegenomen samenwerking zorgde ervoor dat ze hun kantoren informeel gebruikten voor geïmproviseerde meetings. Daarnaast moesten we ook steeds meer rekening houden met de nieuwe generaties op de werkvloer, die zich anders gedragen en andere verwachtingen hebben dan hun oudere collega’s,” legt Mino Vernaschi uit. “Al die aspecten vereisten een volledig nieuwe aanpak van tertiaire ruimtes.” Het team van Orangebox begreep het belang van ‘third places’. Dit concept van professor stadssociologie Ray Oldenburg verwijst naar de inrichting van informele ruimtes (denk aan een café) waar mensen in een ontspannen sfeer kunnen samenkomen. Zo begon Orangebox na te denken over hoe ze omgevingen konden creëren die zowel het welzijn als de prestaties bevorderen.

“We wilden werknemers helpen om efficiënt te werken, weg van hun gebruikelijke werkplaats. Daarom wilden we hen een brede waaier aan keuzemogelijkheden bieden.”

MINO VERNASCHI – medeoprichter en CEO van Orangebox

Het resultaat? Orangebox ontwierp een reeks aanpasbare, mobiele en schaalbare meubels om tegemoet te komen aan de behoeften van de gebruikers van deze ‘third places’. Het initiële rapport en een hele reeks extra studies vormden het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de productportefeuille van het bedrijf. Die bestaat uit flexibele en modulaire oplossingen voor ontspanningsruimtes, vergaderruimtes, cafés, loungeruimtes en onthaalruimtes. Deze producten zijn ontworpen om omgevingen te creëren die zowel esthetisch als prestatiebevorderend zijn. Zo kunnen mensen productief samenwerken in niet-traditionele opstellingen. Dat is het concept achter Smartworking™, een perfecte samenvatting van de filosofie van Orangebox over tertiaire en werkruimtes.

“De afgelopen 15 jaar is onze R&D gericht op Smartworking, een cultuuromslag en een innovatieve visie op kantoormeubilair,” zegt creatief directeur Gerry Taylor. Dit concept is gericht op de behoeften van teams en de ontwikkeling van nieuwe producten om hedendaagse werkplekken flexibeler te maken. Onze oplossingen vergemakkelijken niet enkel alle vormen van samenwerking, maar ook de individuele taken die rust en concentratie vereisen. Daardoor worden open ruimtes zowel aangenamer als productiever.”

Om aan deze nieuwe behoeften tegemoet te komen, ontwierp Orangebox de collectie ‘Away from the Desk’. Deze reeks lounge-oplossingen met een stevig zitvlak geeft de voorkeur aan een rechte zithouding en is een leefbaar alternatief voor de klassieke werkplek. De collectie ‘Active Working’ bestaat dan weer uit individuele cabines met geconnecteerde zitplaatsen en tafels waardoor werknemers snel kunnen wisselen van activiteit.

Akoestische cabines, een kleine revolutie

Orangebox was ook een van de eerste bedrijven die innovatieve oplossingen aanbood voor de behoefte aan privacy in open ruimtes. Open ruimtes brengen niet alleen mensen samen en stimuleren niet alleen het samenwerken en uitwisselen van ideeën, ze zijn ook nefast voor ons concentratievermogen. Als reactie op de klachten van werknemers over lawaai en andere afleidingen, lanceerde Orangebox een revolutionaire oplossing: akoestische cabines.

De Aircabine biedt teams de privacy die ze nodig hebben om samen te werken en is een oase van rust voor individuen. Deze flexibele, schaalbare en aanpasbare cabine is een eenvoudige en economische oplossing om verschillende soorten ruimtes aan te bieden binnen een werkomgeving.

Een cultuur van innovatie

“Innovatie zit in het DNA van Orangebox,” zegt Gerry Taylor. We blijven werknemers observeren om te kunnen anticiperen op toekomstige trends en oplossingen te ontwikkelen die uitmuntende resultaten in de hand werken. Ons succes hangt af van ons vermogen om veranderingen in bedrijven te volgen en hun impact in te schatten. Dat voedt onze continue cyclus van productinnovatie en bepaalt onze waarden en identiteit.”

Cofondators of Orangebox

Een nederig begin

Pete Hurley, Mino Vernaschi en Remo Vernaschi, de medeoprichters van Orangebox, hadden flair. In 2002 besloten ze een bescheiden stoelenfabrikant op te kopen in het dorp Hengoed in Zuid-Wales. Ze waren ervan overtuigd dat dit kleine bedrijf het goed zou doen in een markt die werd gedomineerd door grote lokale en internationale bedrijven. Hoe? Door de zaken op een frisse manier te benaderen, met een grote focus op innovatie.

Ze vertrouwden erop dat een kleine, dynamische en hooggekwalificeerde community een meubelfabrikant van wereldklasse kon worden. En de geschiedenis gaf hen gelijk.

Een van de grootste successen van Orangebox, dat vandaag meer dan 450 mensen in dienst heeft, is dat het gemotiveerde werknemers weet aan te trekken en te behouden. Het is geen uitzondering om in het bedrijf meerdere leden van dezelfde familie uit verschillende generaties tegen te komen. En zeg nu zelf, wat getuigt er meer van de betrokkenheid en loyaliteit van werknemers?

Ontdek hier onze selectie van Orangebox-producten.

Partagez cet article :

Designing the Post-COVID Workplace

Zie de realisaties